مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللهِ.. - yadekhooban( یاد خوبان )

yadekhooban( یاد خوبان )
نویسنده: یاد خوبان - ۱۳٩۳/٢/٢٠

خجسته میلاد حضرت جوادالائمه علیه السلام بر شیعیان محبین گرامی حضرتش مبارک

مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ،وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ

هرکه گـوش دل به گـوینده ای دهد، او را پرستیـده ؛
 اگـر گـوینده از طـرف خـــدا است، خـــدا را پرستیده ؛ 
و اگر از زبان ابلیس سخن گوید، شیطان را پرستیده.
گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در شرح این حدیث شریف

اما انسان‌های غافل که به فکر همه چیز هستند مگر به فکر دل, درِ کعبه دلشان باز می‌شود شیطان وارد کعبه می‌شود آنجا آشیانه درست می‌کند بعد تخم‌گذاری می‌کند بعد این تخم‌ها را زیر بال خود می‌پروراند جوجه درست می‌کند وقتی تخم‌ها به صورت جوجه در آمد فضای ذهن و قلب او را این دابّه‌ها می‌گیرند این است که می‌بینید مرتّب خاطرات تلخ عبور می‌کنند ،اینها دابّه‌های ذهن‌اند.

 این شخص نه در نماز حضور دارد نه در غیر نماز حضور دارد فرمود: «فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ» بیضه‌گذاری, تخم‌گذاری (اولاً) این تخم را به صورت جوجه در می‌آورد (ثانیاً) می‌شود دابّه حالا که آن بیضه‌ها جوجه شدند «دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ» دامنگیر او می‌شوند او را احاطه می‌کنند از این به بعد «فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ»

این شخص می‌شود لسان شیطان او حرف می‌زند ولی به زبان این, او می‌بیند ولی با چشم این «فَنَظَرَ» همین ابلیس «بِأَعْیُنِهِمْ»

 شما می‌بینید ممکن است کسی ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ را تفسیر کند بحث کند سخنرانی کند وقتی به نامحرم رسید نگاه کند برای اینکه آنچه که می‌گوید غیر از آن است که انجام می‌دهد «فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ».

طبق این دو حدیث نورانی انسان اگر صالح و مؤمن و طیّب و طاهر بود مشروح‌الصدر بود به جایی می‌رسد که ذات اقدس الهی می‌فرماید: «کنت سمعه... بصره...لسانه» و اگر کج‌راهه رفت و بیراهه رفت ـ معاذ الله ـ به جایی می‌رسد که شیطان «فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ» و مانند آن.

 وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) با آن حدیث کوتاه همین قرب نوافل را زیر بال گرفت هم آن قُرب و تقرّب شیطنتِ شیاطین را زیر بال گرفت فرمود: «مَن أصغیٰ إلی ناطقٍ فقد عَبَدَه فإن کان الناطق عن الله فقد عَبَد الله» این برای قُرب نوافل, «و إن کان الناطق یَنطق عن لسان ابلیس فقد عَبَد ابلیس» اینها افسانه نیست; شخص, حقیقتاً می‌شود متفکّر شیطانی یا متفکّر رحمانی.

 

 


اینکه وجود مبارک امام جواد (ع)فرمود اگر شنونده حرف گویندهٴ حق‌گو را گوش بدهد دارد خدا را عبادت می‌کند و اگر حرف باطل‌گوی شیطنت‌گو را گوش بدهد دارد شیطان را عبادت می‌کند محصول و جمع‌بندی شدهٴ این دو بخش از روایات نورانی است که یکی حدیث قُرب نوافل است و دیگری هم خطبه هفتم نهج‌البلاغه وجود مبارک حضرت امیر.

حالا برای اینکه راه افرادی نظیر آیت الله حق‌شناس(ره) و امثال آیت الله حق‌شناس(رضوان الله تعالی علیه) روشن بشود آن را هم وجود مبارک امام جواد (ره)مشخص کرده است فرمود انسان باید دائماً مواظب باشد اولاً از توفیق الهی که حرف اول و آخر را می‌زند باید برخوردار باشد «المؤمن یحتاج الی توفیق مِن الله» سپس فرمود: «و واعظٍ مِن نفسه و قبول ممّن یَنصحه»

 واعظی از درون خود باید داشته باشد سخنرانی, معلّمی, مزکّی و مربّی درونی و نهانی باید داشته باشد (یک) اگر از بیرون هم کسی نصیحت کرد بپذیرد (این دو) اینکه فرمود: «واعظٍ مِن نفسه» داشته باشد یعنی خودش واعظ بسازد یا واعظ الهی را خفه نکند.

 اینکه ذات اقدس الهی در سورهٴ مبارکهٴ «مؤمنون» فرمود: ﴿فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ برای چیست؟ خیلی‌ها خیال می‌کنند این مربوط به نظم‌های دستگاه درونی انسان است که چشمی دارد گوشی دارد سلول‌هایی دارد روده و معده و امعاء و احشاء دارد اینها که مشترک بین انسان و دام است.

 شما می‌بینید در بسیاری از موارد همایش‌های وزینی تشکیل می‌شود برای حلّ بیماری‌های مشترک بین انسان و دام; به کسی بر نخورد, این طبّ رایج, بیطاری است نه طب! طب برای انسان است این بیماری‌ها, مشترک بین انسان و دام است خیلی ها دامپزشک‌اند و خیال می‌کنند طبیب‌اند.

  طبیب آن است که طبق آیه سورهٴ «احزاب» مشکل بیماری قلب و جان مردم را حل کند فرمود اگر کسی نامحرم را دید یا صدایش را شنید و طمع کرد این مریض است آن کسی که این مریض را درمان می‌کند او طبیب است ﴿فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾.

 اینها برای برخی‌ها افیون و افسانه است که انسانی که نامحرم را نگاه می‌کند مریض است یا انسانی که گوش او بدهکار حرف بیگانه و دشمن است یا زبانش گویاست تا برای بیگانه گزارش تهیه کند مریض است که این را در سورهٴ مبارکهٴ «مائده» بیان کرد که فرمود: ﴿فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَی أَن تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَی اللّهُ أَن یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلَی مَا أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ﴾

 می‌بینید یک عدّه ستون پنجم بیگانه هستند تا ببینند بی‌بی‌سی چه می‌گوید و به آن گزارش بدهند! فرمود اینها مرض سیاسی دارند اینها مرض اجتماعی دارند اینها مرض ملّی دارند اینها مرض دینی دارند اگر کسی این مرض‌ها را حل کرد می‌شود طبیب و اگر آن بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را حل کرد که بیطار است .

﴿أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ بودنِ ذات اقدس الهی به این نیست که عَلَقه را مُضغه کرد مُضغه را عِظام کرد ﴿فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً﴾ کرد, چون این برای دام‌ها هم هست چه تولیدی چه توالدی چه خاکی; حیوانات یا در اثر توالد و نکاح هستند مثل گوسفند و امثال گوسفند یا در اثر تولیدند مثل مرغ و امثال ذلک یا کِرم‌های خاکی‌‌اند همه این اصناف را خداوند آفرید و در بسیاری از امور با انسان مشترک‌اند.

  خب آ‌ن ﴿فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ برای کجاست؟ برای آ‌‌ن ﴿ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ﴾, خب ﴿خَلْقاً آخَرَ﴾ آیا یعنی به او روح مجرّد دادیم, همین! آیا به همین اندازه او می‌شود ﴿أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ و انسان می‌شود أحسن المخلوقین یا روحی به او دادیم که «مَن عَرَفه عَرف الله»

 با اینکه مرحوم کلینی(رضوان الله علیه) در همان اوایل جلد اول اصول کافی فرمود: «اعرفوا الله بالله»خدا را با خدا بشناس ،خب خدا کجاست که من خدا را با او بشناسم خدا «أقرب إلینا من حبل الورید» همان جا که بروی خدا را با خدا می‌شناسی .

 در بخش اول فرمود: ﴿إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ﴾من نزدیکم بخش دوم را در سورهٴ مبارکهٴ «واقعه» فرمود که من به محتضر از شما یعنی طبیب و پرستار و بازمانده‌ها نزدیک‌ترم ﴿وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلکِن لاَ تُبْصِرُونَ﴾ بخش سوم را به خود انسان فرمود که ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِن حَبْلِ الْوَرِید﴾ بخش چهارم به خواص و اوحدیّ از انسان‌ها فرمود: ﴿وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ﴾من بین تو و خود تو فاصله‌ام اینها همه برای فصل سوم است فصل سوم یعنی منطقةالفراغ خب اگر کسی به خودش سر بزند همان جا خدا را می‌شناسد.

 برای دیدن متن کامل به نشانی زیر مراجعه فرمایید

http://hodat.ir/index.aspx?siteid=25&pageid=43492&newsview=41134

یاد خوبان
ضمن عرض تشکر از بازدید شما ؛ امیدوارم مطالب درج شده برایتان مفید باشد و انشاء الله از نظراتتان در جهت بهبود بهره مند شوم . لازم به توضیح است انتشار نظرات بنا به مصالحی فعلا مقدور نمی باشد که از این بابت قبلا عذر خواهی می کنم. ضمن اینکه کپی برداری از عکس ها و مطالب چه با ذکر نام یا بدون ذکر آن مجاز و باعث افتخار می باشد. یا علی
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :